Suomen postcrossingyhdistys ry on valinnut vuoden taiteilijaksi vuodelle 2019 taiteilija, kuvittaja Minna Lehväslaihon.

Näin joulukuussa Minnan kuvittamia hauskoja ja hyväntuulisia postikortteja kolahtelee moniin postilaatikkoihin kautta maan. Minna on kuvittanut useita joulukortteja mm Unicefille, Suomen Punaiselle Ristille ja Paletille.

Minnan taiteilijaura on käynnistynyt täysipainoisesti oikeastaan aivan vastikään, vuonna 2014, jolloin Minna perheineen palasi Suomeen monen vuoden ulkomailla työskentelyn jälkeen. Ennen Suomeen paluuta he asuivat Englannissa, Etelä-Afrikassa ja Saudi-Arabiassa.

Halloween 2018 miittikortti

Ensiosallistuminen näyttelyyn tapahtui Iittalassa jouluna 2014. Sen jälkeen Minnan on ollut mukana useissa kotimaisissa yhteisnäyttelyissä, sekä kansainvälisissä näyttelyissä. Erilaisia postikortteja hänen töistään on ehditty julkaista jo huikeat 80. Julkaisijoina Unicefin, SPR:n ja Paletin lisäksi ovat olleet Korttien Talo ja Lions-liitto.

Minnan kortteja on saatavilla mm. kirjakaupoista, Taidekeskus Väinölästä (Varkaus), Iittalan Naivisteilta (Iittala, Hämeenlinna), Designia Living -sisustusmyymälästä (Espoon Olari), ja Harjun Paperista (Jyväskylä). Kortteja voi ostaa myös Minnalta itseltään.

Minna on kuvittanut myös Suomen postcrossingyhdistykselle postikortin syksyllä 2018. Upea ja paljon ihailua kerännyt kortti oli kuvitettu yhdistyksen Halloweenmiitin viralliseksi kortiksi.

Yhteistyötä taiteilijavuonna 2019

Jo perinteiseen tapaan, yhdistyksen jäsenkortti on vuoden taiteilijan kuvittama. Vuoden 2019 jäsenkortissa on Minnan muista töistä tuttuja yksityiskohtia. Jäsenkortissa on kuvitettuna Minnan työhuoneen maisema Porvoon Jokikadulla.

Suomen postcrossingyhdistyksen jäsenkortti 2019 - kuvittaja Minna Lehväslaiho

Suomen postcrossingyhdistyksen jäsenkortti 2019 – kuvittaja Minna Lehväslaiho

Jäsenkortin mukana helmikuussa postitetaan myös jäsenlahjana lajitelma postikortteja, jotka Minna on kuvittanut yksinoikeudella postcrossingyhdistykselle. Taiteilijavuoden aikana julkaistaan yhteistyönä myös ainakin joulukortti, sekä omakuvapostimerkki.

Vuoden 2019 tapahtumat ja retket tarkentuvat alkuvuodesta 2019, mutta luvassa on vähintään kaksi jäsentapaamista vuoden taiteilijan kanssa.

Minna Lehväslaiho on yhdistyksen neljäs vuoden taiteilija. Aikaisemmat ovat Inge Löök (2016), Virpi Pekkala (2017) ja Hannu Hautala (2018). Julkaisemme Minnan laajemman taiteilijaesittelyn kevät-talvella 2019.