Kuluvan vuoden ensimmäinen Suomen postcrossingyhdistyksen maksuton, kaikille avoin webinaari järjestettiin perjantaina 23.4.2021. Vieraana oli vuoden 2021 taiteilijaksi valittu kuvataiteilija Minna L. Immonen (synt.1964, Posio).

Immonen on kuvittanut pitkän uransa aikana akvarellein tuhansien postikorttien lisäksi myös kirjoja. Kuvitustöitä on voinut nähdä myös postimerkeissä sekä mm. Arabian tuotteissa. Hänet tunnetaan erityisesti herkistä luonnonkukka-aiheistaan sekä joulukorteistaan. Ensimmäiset kuvituksensa hän teki jo yläasteikäisenä Oulun Kärppien joulukorttiin. Uransa alussa hän maalasi myös öljyväritöitä.

Webinaarin aikana lähes 80 osallistujaa seurasi rakastetun kuvataiteilijan maalaustyötä ja teoksen valmistumista, josta tultaisiin painamaan yhdistykselle postikortti kesäksi! Samalla webinaarin vetäjä Minna Lehväslaiho (vuoden taiteilija 2019) haastatteli Immosta tämän työskentelystä ja töiden synnystä.

Immonen kertoi värikkään uransa tarinan synnystä tähän hetkeen asti. Hän mainitsee esimerkiksi olleensa siinä mielessä onnellisessa asemassa, että suurperheellisenäkin hän on voinut keskittyä kokopäiväisesti maalaustyöhönsä. Tästä on kiittäminen hänen puolisoaan Lauri Laukkasta, sekä Minnan äitiä. Osallistujat esittivät myös aktiivisesti omia kysymyksiään taiteilijalle webinaarin aikana.

Immonen kertoi lähettävänsä postikortteja myös itse. Hänelle korteissa tunne, herkkyys ja kuvan puhuttelevuus on tärkeintä, mitkä on helppo herättää eloon vesivärein. Postikorttitaiteilijaksi tie on kuitenkin käynyt sattuman kautta. Mitkä ovat Immosen lempiaiheita? Mitä mieltä hän on digitalisaatiosta? Millainen kuvitus syntyy yhdistyksen kesän korttiin? Tutustu lisää webinaari-tallenteelta jutun lopussa!

Yötön yö -kesäkortti

Webinaarin aikana Minna työsti yhdistykselle tilaustyötä, josta painettiin Yötön yö -kesäkortti. Yhdistyksen jäsenet voivat tilata kesäkorttia yhdistyksen verkkokaupasta.

Teksti: Elina Jahkola

Tallenne webinaarista

Aiheesta kiinnostuneet voivat katsoa 23.5.2021 pidetyn webinaarin oheisesta tallenteesta haluamanaan ajankohtana.

Kommentit ja keskustelu