Suomen postcrossingyhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidettiin 2. marraskuuta Tampereen Suomalaisella Klubilla. Päivä jatkui kokouksen jälkeen perinteisellä Halloweenmiitillä.

Yhdistys juhlii 5-vuotispäiväänsä vuonna 2020

Syyskokous vahvisti toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2020. Tulevana vuonna mm. järjestetään jäsenmatka Rovaniemelle, kevätmiitti Helsingissä, 5. jäsenmatka ja kansainvälinen postcrossingmiitti Ahvenanmaalle, sekä jäsenmatka Pietariin. Lisäksi järjestetään kaksi tapaamista vuoden taiteilijan kanssa kahdella eri paikkakunnalla. Korttien Tarinat -postikorttifestivaalin yhteydessä Hämeenlinnassa järjestetään postcrossingtapaaminen. Vuosi huipentuu yhdistyksen viisivuotisjuhlamiittiin Tampereen Vapriikissa.

Syyskokous päätti pitää jäsenmaksut ennallaan. Henkilöjäsenmaksu vuodelle 2020 on 15€, ja alle 24-vuotiaan (syntynyt 1996 tai myöhemmin) jäsenmaksu on 10€. Liittymismaksu 5€ säilyy myös ennallaan. Kannatusjäsenmaksujen suuruus määräytyy hakijan mukaan siten, että toiminimiltä, yhdistyksiltä, säätiöiltä, osuuskunnilta ja yksityishenkilöiltä kannatusjäsenmaksu on 30€, ja muilta yhtiömuodoilta 50€.

Puheenjohtaja vaihtuu, hallitukseen uusia jäseniä

Puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta saakka toiminut Marko Kulmalan puheenjohtajuus päättyy kuluvan vuoden loppuun, ja Marko ilmoitti, ettei ole käytettävissä myöskään hallituksen jäseniä valittaessa. Marko esitti Hilkka Yletyisen (Riihimäki) valintaa uudeksi puheenjohtajaksi kaudelle 2020-2021. Hilkka valittiin useiden kannatusten saattelemana.

Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Minna Lehväslaiho (Kauniainen), Elena Cherniavskaia (Vantaa), ja Essi Huhtamäki (Pori). Hallituksessa jatkavat Päivi Södeberg (Tampere), Veera Honka (Tampere), Jarno Liukkonen (Helsinki), ja Sinikka Kauranen (Lahti). Hallitukseen valittiin vain varsinaisia jäseniä, varajäsenien valintaa ei katsottu tarpeelliseksi.

Toiminnantarkastajana jatkaa Laura Harju (Tampere) ja varatoiminnantarkastajana Anja Mattila (Nokia).

Suomen postcrossingyhdistys ry:n hallitus 2020

Kuvassa hallituksen jäsenet vuodelle 2020. Ylärivissä vasemmalta Veera Honka ja Päivi Söderberg Tampereelta, Minna Lehväslaiho Kauniaisista (uusi) ja Jarno Liukkonen Helsingistä. Alarivissä vasemmalta Essi Huhtamäki Porista (uusi), Hilkka Yletyinen Riihimäeltä, Sinikka Kauranen Lahdesta, ja Elena Cherniavskaia Vantaalta (uusi).

Kynät sauhusi Halloweenmiitissä

Halloweenmiittiin saapui kaikkiaan 58 postcrosaajaa ympäri maata. Miitti on parina edeltävänä vuotena järjestetty Helsingissä, Suomen Filatelistiseuran tiloissa Lönnrotinkadulla, mutta tänä vuonna miitti siirrettiin Tampereelle, koska Tampere on ollut ilman tapahtumaa pitkään. Helsingissä miittaillaan seuraavan kerran yhdistyksen järjestämänä jo tulevana keväänä.

Miitissä oli perinteinen postikorttien kierrätyspiste, jonne sai tuoda itselleen tarpeettomia kulkemattomia postikortteja, ja ottaa vastavuoroisesti mukaansa kiinnostavia kortteja korttikeosta. Korttien tarinat osuuskunta hoiti postimerkkien myyntipistettä. Postcrossingyhdistyksen pisteellä saattoi tehdä postikorttilöytöjä. Lisäksi myyntipisteet olivat vuoden taiteilijallamme Minna Lehväslaiholla, sekä Korttien Talolla.

Miitti alkoi buffetruokailulla. Energiavarastot tankattiin Suomalaisen Klubin oman keittiön toimesta. Ruokailusta siirryttiin sujuvasti Marskin Salin puolelle valmistelemaan ja nimmaroimaan miittikortteja. Tauoilla saattoi tehdä esimerkiksi korttiostoksia ja -löytöjä myyntipisteistä. Välillä lepuutettiin myös nimmarointikäsiä ja pidettiin Postcrossing-bingo, sekä arpajaiset.

Halloween 2019 -asukilpailun voittajat

Asustekilpailun voittajat vasemmalta: MinttuInkeri, Millamagia ja Madrugada

Miittikutsussa oli ilmoitettu, että parhaat Halloween-aiheiset asut/asusteet palkitaan. Ilahduttavan moni olikin inspiroitunut kilpailusta ja tuunannut itsensä päivän teemaan. Osallistujista oli kutsuttu kahdeksan toisistaan tietämätöntä tuomaria, joiden tehtävänä oli illan aikana kirjata pisteitä mieleisilleen asustuksille. Eniten ääniä meni kolmelle ämmälle, eli MinttuInkerille, Millamagialle ja Madrugadalle. Palkinnoksi kukin heistä sai rasiallisen tamperelaisen suklaatehtaan Dammenbergin Muumi-suklaata, sekä lasilliset kuohuvaa.

Kaiken kaikkiaan miitissä kirjoitettiin ja nimmarointiin 1351 postikorttia, jotka toimitettiin maanantaina leimattavaksi Muumimuseon erikoisleimalla ja edelleen Postin kuljetettavaksi ympäri maailmaa.