Maarianhaminalaisen Malin Hagströmin akvarellityö hehkuu kesäistä saaristolaistunnelmaa niin lämpimästi, että kuvasta painetaan postikortti juhlistamaan Suomen postcrossingyhdistyksen kolmatta kansainvälistä postcrossing-tapaamista Ahvenanmaalla 6.-8.6.2018.

Tuomaristo valitsi voittajan 74 kilpailukuvan joukosta

Suomen postcrossingyhdistys järjesti yhteistyössä Ålandstindingenin ja Åland Postin kanssa helmikuussa kilpailun, jossa etsittiin parasta Ahvenanmaa-kuvaa postikorttia varten.

Ahvenanmaan kuvakilpailuun lähetettiin kaikkiaan 74 kuvaa, osallistujia oli 25. Kuvien määrä oli merkittävästi enemmän, kuin esimerkiksi vastaavassa kilpailussa Aamulehdessä keväällä 2017, jolloin haettiin Tampere-aiheisia kuvia painettavaksi postikorteiksi toukokuussa 2017 järjestettyyn Tampereen kansainväliseen postcrossing-tapaamiseen.

– Kilpailuun saatiin paljon upeita valokuvia, mutta vuodenajasta johtuen osa oli harmillisesti talvikuvia. Postikortti julkaistaan kesäkuun tapahtumaan, joten talvikuvat jouduttiin rajaamaan pois, kertoo postcrossingyhdistyksen varapuheenjohtaja Marko Kulmala

– Kilpailukuvien läpikäynti oli mieluinen urakka, voittajasta vallitsi kuitenkin selvä yksimielisyys, Marko toteaa.

Malinin kilpailutyö tarttui juryn verkkoon

Ahvenanmaan kuvakilpailun voittaja Malin Hagström

Voittajakuvan piirtänyt Malin Hagström on syntyperäinen ahvenanmaalainen, ja asuu Maarianhaminassa perheensä kanssa, johon kuuluu avopuoliso Conny, pojat Milton (7) ja Melvin (11), sekä kaksi koiraa.

– Kun piirsin kuvaa, ajattelin Sven-isoisääni. Hän oli eläköitynyt merikapteeni, joka mielellään kertoi tarinoitaan “seitsemältä mereltä”. Hän rakasti myös kalastamista, ja puhui aina miten hän vielä pyydystää “suurhauen”, meren viisaimman ja suurimman kalan, jonka tarttumista verkkoon odotettiin jännityksellä. Nyt isoisääni ei enää ole, mutta olen varma, että hän istuskelee taivaassa katselemassa lapsiaan ja lastenlapsiaan, jotka nyt kalastavat suurhaukea juuri kuten hän heille opetti, kertoo Malin.

Malin työskentelee lasten ja eläinten parissa Ahvenanmaan 4H:ssa. Malin on piirtänyt enemmän ja vähemmän koko ikänsä, yleensä kotonaan pienessä työnurkkauksessaan. Sukulaiset ovat saaneet piirrettyjä syntymäpäiväkortteja ja Malin on piirtänyt kuvia myös työssään Ahvenanmaan 4H:lle. Inspiraation Malin saa luonnosta, eläimistä, ja ympärillään olevilta ihmisiltä.

– Viime vuosina olen kuitenkin piirtänyt yhä enemmän ja myös näyttänyt kuviani muille. Joten nyt olen saanut paikallisen mainostoimiston kautta myös muutamia kuvitustoimeksiantoja. Unelmani on työskennellä kuvittajana, kaikkein eniten haluaisin kuvittaa lastenkirjoja.

Voittajatyö on tehty akvarelliväreillä, värikynillä ja tusseilla.

– Luin kuvakilpailusta Ålandstidningenistä, ja ajattelin heti, että olisi hauskaa piirtää ahvenanmaakuva, jota lähetettäisiin ympäri maailmaa seitsemän meren yli. Isoisä olisi ylpeä jos tietäisi!

Malin saa palkinnoksi postcrossingyhdistykseltä lahjakortin S-ryhmään, sekä sata kappaletta voittajatyöstä painettavia postikortteja. Lisäksi Åland Post lahjoittaa hänelle vuoden 2017 Ahvenanmaan postimerkkien lajitelman.

Minimessut ja erikoisleimaus Maarianhaminassa 8.6.

Ammi Krogiuksen suunnittelema erikoisleima ja omakuvapostimerkki

Postikortteja on myynnissä Maarianhaminassa perjantaina 8.6., jolloin postcrossingyhdistys järjestää Ahvenanmaan Kauppakamarin tiloissa Postikorttien Minimessut, sekä postcrossing-tapaamisen kello 10-13. Kauppakamarin alakerrassa on Maarianhaminan postikonttori, josta saa tapaamista juhlistavan virallisen erikoisleiman klo 11-13. Leiman on suunnitellut ahvenanmaalainen taiteilija Ammi Krogius. Myynnissä on myös Ammin piirtämä omakuvapostimerkki.

Ahvenanmaalle matkustaa yli 40:tä innokasta postcrossaajaa ja postikortteja perjantain tapahtumasta lähetetään arviolta noin kaksi tuhatta.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat postcrossingyhdistyksen varapuheenjohtajan Marko Kulmalan lisäksi yhdistyksen paikallinen jäsen Hannele Ögård, Åland Postin myyntikoordinaattori Charlotta Wallén, sekä Ålandstidningenin valokuvaaja Daniel Eriksson.