(Voit klikata kuvia nähdäksesi ne suurempina)

Muutaman, koronarajoitusten täyttämän vuoden jälkeen kesä 2022 näytti lupaavalta myös postcrossingyhdistyksemme perinteisen Ahvenanmaan matkan suhteen. Matkalle, joka monelle meistä on muodostunut jo perinteiseksi kesän aloitukseksi, oltaisiin taas lähdössä isolla porukalla heti kesäkuun ensimmäisellä viikolla.

Ahvenanmaalle on aina hieno matkustaa, mutta tänä vuonna saimme tietää jo keväällä, että matkamme aikana siellä vietettäisiin maakunnan itsehallinnon 100-vuotisjuhlaa. Paikalle olisivat tulossa niin Ruotsin kuningaspari kuin oma vastineemme kuningasparille, presidentti Sauli Niinistö puolisonsa Jenni Haukion kanssa. Luvassa olisi siis juhlavaa menoa arvovaltaisessa seurassa.

Meitä oli lähdössä iso porukka. Suurin osa 54 osallistujasta oli Suomesta mutta mukana oli harrastajia myös Ruotsista, Norjasta, Saksasta ja Ranskasta. Perinteiseen tapaan osa matkalaisista oli maanantai-iltana 6.6. pitänyt jo lämmittelymiitin sataman tuntumassa sijaitsevassa S/S Boressa, jossa myös moni matkalainen yöpyi.

Lämmittelymiitti S/S Boren kesäkahvilassa.

Ensimmäinen miitti uudella M/S Viking Gloryllä

Tiistaina 7.6. kokoonnuimme aamulla Viking Linen terminaaliin, jossa puheenjohtajamme Hilkka otti meidät vastaan. Ilmassa oli jälleennäkemisen iloa ja matkalle lähdön riemua. Nimikyltit sini-valkoisisssa kaulanauhoissa loivat nopeasti syntyvän yhteenkuuluvuuden tunteen – samaa porukkaa tässä ollaan ja kuudes jäsenmatkamme Ahvenanmaalle näin virallisesti alkamassa. Nousimme upouuteen laivaan, M/S Viking Gloryyn. Kun olimme saaneet matkatavarat vietyä hytteihin, kokoonnuimme laivan Logskär-kabinettiin Postcrossing by Sea -miittiin. Siellä meitä odottikin jo matkanjohtajamme Marko. Tässä ensimmäisessä miitissä oli tarkoitus vain valmistella omia kortteja, kirjoitella osoitteita jne. Aiemmasta käytännöstä poiketen emme aloittaneet heti korttien kierrättämistä. Marko kertoili matkaohjelmasta, pidimme arpajaiset ja korttien parissa vierähtikin muutama tunti mukavasti. Puolen päivän aikaan söimme lounaan laivan Kobba-ravintolassa. Sen jälkeen olikin aika hakea matkatavarat ja valmistautua poistumaan laivasta.

Lähtöselvitys Turun Viking-terminaalissa, sekä Postcrossing at Sea -miitti M/S Viking Gloryn konferenssitilassa.

Saavuimme Maarianhaminan länsisatamaan klo 14. Maarianhaminassa meitä oli vastassa kesäinen ja lämmin sää ja täydessä kukassa hehkuva luonto. Majapaikkamme hotelli Adlon oli ihan lyhyen kävelymatkan päässä. Saimme huoneet, majoituimme pikaisesti ja sitten olikin Mariehamn-miitin aika. Hotellin aamiaishuoneessa pidetyssä miitissä oli paikalla meidän lisäksemme Ahvenanmaan sisaryhdistyksemme, Ålands Postcrossingförening, sekä yhdistyksemme vuoden taitelija Niclas Nordlund. Hän kertoili muutamia tarinoita kuvistaan. Meillä oli myös mahdollisuus ostaa hänen postikorttejaan. Tätä mahdollisuutta käytimmekin innokkaasti. Illalla kokoonnuimme vielä syömään yhdessä läheiseen ravintolaan, Nauticaliin.

Postcrossing in Mariehamn -miitti järjestettiin Hotelli Adlonissa Maarianhaminassa, jossa mm. vuoden taiteilijamme Niclas Nordlund kertoi kuvistaan postikorttiensa kautta. Ålands Postcrossingföreningistä paikalla olivat puheenjohtaja Anne Brändström-Bergman ja Peter Bergman.

Illallisella ravintola Nauticalissa. Mukana oli myös yhdistyksen vuoden taiteilija Niclas Norldund.

M/S Skarvenilla päiväretkelle Föglöseen

Keskiviikkona 8.6 aamupalan jälkeen kokoonnuimme hotelin edessä odottavaan bussiin ja päivämatkamme saaristolaiskuntaan, Föglöhön, alkoi. Osan matkastamme teimme M/S Skarvenilla, autolautalla. Lauttamatka kesti noin puoli tuntia.

Lauttamatkalla M/S Skarvenilla Föglöseen.

Föglössä meitä oli vastassa suomenkielinen oppaamme. Aluksi piipahdimme lauttasataman kupeessa sijaitsevassa kotiseutumuseossa. Sen jälkeen ajoimme Enigheteniin. Se on Föglön kotiseutuyhdistyksen kunnostama ja ylläpitämä kestikievari, joka tarjoaa myös majoitusta. Pihapiirin rakennukset ovat vanhoja, 1700-luvulla rakennettuja, upeasti ja vanhaa kunnioittaen kunnostettuja ja sisustettuja. Näissä kauniissa puitteissa joimme kahvit ja söimme Ahvenenmaan pannukakkua. Kiertoajelumme muita kohteita olivat Matsmårsin museotila sekä Föglön kaunis keskiaikainen kivikirkko (1300-luvulta).

Ahvenanmaan pannukakulla Enighetenissä ja tutustuminen Matsmårsin museotilaan.

Lounaalle menimme ravintola Seagramiin. Lounaan jälkeen vuorossa oli sitten kolmas miitti, Postcrossing in Föglö. Nyt oli lupa laittaa myös kortit kiertoon ja postcrossaajan raskain työvaihe, nimimerkkien kirjoitteleminen satoihin kortteihin, oli edessä. Moni viisas on tosin ymmärtänyt hankkia leimasimen mutta monella vielä käytössä perinteinen kynä. Joillakin myös ajattelemattomasti valittu pitkä nimimerkki, kuten itselläni.

Postcrossing in Föglö -miitti Seagramissa. Jostain syystä emme ravintolan käskystä saaneet istua aurinkoisilla pöytäpaikoilla, jotka olivat koko ajan tyhjinä, vaan jouduimme värjöttelemään tuulisilla varjopaikoilla, tai sitten istumaan maassa.

Miitin jälkeen M/S Skarven vei meidät takaisin ja matkamme jatkui seuraavaan kohteeseen Västerrohon, joka sijaitsee Herrössä, lähellä Ahvenanmaan eteläisintä kohtaa. Siellä on kalastaja Anders Westerbergin paratiisi, gastronominen kasvihuone, kuten paikkaa sen nettisivulla kutsutaan. Apunaan kaksi muuta kokkia Anders loihti monipuolisen kattauksen kalasta sekä tarjoili makupaloja kaikesta siitä, mitä voi savustaa. Maistoimme savustettuja karkkipitsoja, appelsiineja, ananaksia, sipsejä, suolapähkinöitä sekä coca-colaa. Itse ruoan laitto oli näille miehille myös oma taiteenlajinsa ja ruokayleisöä viihdyttävä show. Kolme tuntia tätä showta seuraten ja makupaloja maistelleen kului nopeasti. Sen jälkeen olimmekin valmiita kotimatkalle, kohti Adlon-hotellia.

Seagramissa pakkovärjöttelyn jälkeen Anders Westerbergin lämmin vastaanotto Västerrossa oli erittäin mieluisaa ja mukavaa. Ruoka oli erittäin maistuvaa.

Majakoita, kuninkaallisia ja presidenttipari

Torstaina 9.6 oli Ahvenanmaan itsehallinto 100 vuotta-juhlapäivä. Meidän matkaohjelmassamme olivat majakkaretket niihin osallistuville mutta muuten oli mahdollisuus viettää päivänsä miten halusi. Osa käyttikin tilaisuuden hyväkseen nukkumalla aamulla pitkään. Kaikki löysivät varmasti mieleistään ajanvietettä, olihan päivä kesäisen lämmin ja kaunis, keskustasta löytyi niin kauppoja, museoita kuin ruokapaikkojakin. Taisipa joku kirjoitella korttejakin.

Märketin majakkaretkelle lähtijät kokoontuivat heti aamulla klo 8 odottelemaan kyytiä. Meitä oli 15 osallistujaa ja matkasimme kahdella vuokra-autolla kohti Eckerötä, josta matka jatkui Käringsundin vierassatamasta kahdelle venetaksilla. Olimme jännittäneet etukäteen retken toteutumista mutta sää merellä oli onneksi suotuisa, joten matkaan pääsimme. Venematka kesti vajaan tunnin. Luodolla ei ole mitään venelaituria vaan vene ankkuroidaan rannan tuntumaan. Rannassa on erikorkuisia kivenlohkareita, joita pitkin luodolle saapuvan ol hieman hypeltävä päästäkseen itse luodolle. Märketin majakka sijaitsee pienellä luodolla, jossa kulkee Suomen ja Ruotsin välinen raja. Näin luodolla liikkuessaan on milloin kotimaassa, milloin naapurimaassa. Märketin majakka oli suljettuna useamman kymmenen vuotta kunnes sinne taas pääsee vierailemaan, kiitos Suomen Majakkaseuran vapaaehtoisten talkoolaisten, “majakanvartijoiden”. Meitä oli vastassa useampi talkoolainen, jotka esittelivät meille luodon sekä majakan. Saimme myös korppukahvit. Meillä oli aikaa myös kierrellä luotoa, ottaa valokuvia ja nauttia upeasta kokemuksesta. Kiviseksi luodoksi Märket on hyvin eläväinen, siellä kasvaa sammalta, tiiroilla on oma alueensa, jota ne vahtivatkin kiihkeästi. Näimme myös joutsenia. Kuulimme, että luodon lähistöllä asustelee myös hylkeitä mutta epäonneksemme emme niitä onnistuneet tapamaan tällä kertaa. Eräs talkoolainen kertoi, että sää saattaa muuttua nopeastikin, jopa tunnissa. Kerran oli kuulemma eräs seurue joutunut jäämään kolmeksi yöksi majakalle kun sää oli yllättäen kääntynyt huonompaan. Hieman huolestuneina tähyilimme kirkkaan sinistä ja pilvetöntä taivasta ja kohtalaisen tyyntä merta. Huoli oli turhaa. Kotimatkalle parin tunnin vierailun jälkeen lähdimme edelleen hyvän sään aikana ja pääsimme onnellisesti takaisin Käringsundiin. Paluumatkalla päätimme poiketa lounaalle Gastropub Stallhageniin, jossa on myös olutpanimo. Olimme iltapäivällä takaisin Maarianhaminassa.

Aamun veneretki suuntasi upealle Märketin majakalle.

Urheat Märketin-retkeilijät.

Maarianhaminan keskustassa oli koko päivän isot juhlallisuudet. Jo hyvissä ajoin keskusta täyttyi korkea-arvoisia juhlavieraita odottavista ihmisistä. Upea paraati, musiikkia ja lopulta saapuivat myös Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa ja kuningatar Silvia, sekä Suomen presidenttipari Sauli Niinistö ja Jenni Haukio. Keskusta oli koristeltu kauniisti Ahvenanmaan lipuin värisillä kukkaistutuksilla ja ilmapalloilla. Ahvenanmaan pannukakkua jaettiin tuhansia annoksia juhlakansalle ja tunnelma oli kesäisen iloinen.

Maarianhaminassa juhlittiin satavuotiasta Ahvenanmaan maakunnan itsehallintoa, mukana juhlinnassa olivat myös Ruotsin kuningaspari ja Suomen presidenttipari.

Alkuillasta itäsatamasta lähti merelle myös toinen majakkaretki, kohteena Lågskärin majakka. Matkaan lähti kolme Shiplandin venekuntaa. Perillä nautittiin myös herkullisista eväistä, Ahvenanmaan mustaleipää paikallisella juustolla kuohuviinin kera. Takaisin Maarianhaminassa oltiin myöhemmin illalla.

Lågskärin majakalla nautittiin ahvenanmaalaista mustaleipää paikallisen kermajuuston kanssa kuohuviinin kera Ahvenanmaan satavuotisjuhlapäivän kunniaksi.

Urheat Lågskärin retkeilijät.

Åland Postilla postikortteja postittamassa

Perjantaina 10.6. jouduimme luovuttamaan huoneemme heti aamupalan jälkeen ennen viimeiselle retkellemme lähtöä. Saimme jättää matkatavarat hotellin säilytykseen ja niin lähdimme kello 9 kohti Åland Postin terminaalia Svibyssä. Siellä meille kerrottiin Åland Post Frimärkenin toiminnasta, jätimme korttimme leimattaviksi ja eteenpäin lähetettäväksi. Olihan tarjolla myös kortteja ostettavaksi. Retken jälkeen oli vielä muutama tunti aikaa ennen laivaterminaaliin lähtöä. Kaunis sää houkuttelikin meidät kaupungille ja hotellin terassille istuskelemaan ja nauttimaan.

Viimeisenä matkapäivänä vierailimme Åland Postin terminaalissa Svibyssä, sekä postitimme sieltä eri leimoin reilusti toistatuhatta postikorttia.

Kotimatkalle päätöskuplien keventäminä

M/S Viking Grace lähti Maarianhaminasta kello 14.25. Koko matkamme vallinnut lämmin kesäsää vaihtui sopivasti sateeseen kun lähdimme. Laivalla kävimme syömässä yhdessä Buffetissa, sen jälkeen kokoonnuimme vielä yhteiseen päätöshetkeen Club Voguen toiseen kerrokseen. Joimme seikkailun päätöskuplat ja muistelimme matkan tapahtumia. Ensimmäisessä kerroksessa samaan aikaan esiintyvä bändi houkutteli meitä myös tanssilattialle ja niimpä kävimme porukalla myös tanssimassa. Joukostamme löytyi myös upeita laulajia, jotka ilahduttivat meitä karaoke-esityksillään. Olimme Turussa illalla ja siitä jatkoimme omiin suuntiimme.

Matkan päätös- ja jäähyväistunnelmia M/S Viking Gracen Rockmore-baarin karaokesta. Matkalaiset luxtrabem Suomesta ja Jeannine Ranskasta.

Tämäkin reissu todisti sen, miten upeaa on jakaa yhteinen harrastus ja intohimo muiden samanhenkisten kanssa. Muutaman päivän aikana porukan kesken syntyy aina valtava yhteenkuuluvuus ja yhteisöllisyys – voi mennä kenen seuraan, pöytään, viereen vaan ja aina on tilaa. Aina on myös puhuttavaa. Kuinka monta korttia Ahvenanmaalta lähetimme, en tiedä, mutta veikkaan, että tuhansia.

Kiitos meidän mahtaville matkanjärjestäjille sekä kaikille mukana olleille. Ensi kesänä mennään taas, eikö vaan?

Päivi (Happygrandmum16)

Kuvat: AnnekaA, Ezzi, insp3ktor, Jeaber, Loviisaneiti ja Sari Eilola.